Sunday, May 4, 2008

ဆိုင္ကလံုးနာဂစ္အၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုင္ကလံုး ကပ္ေဘး သံတမန္ေရး

ခရစ္စတိုဖာစမစ္သ္ Sunday, 04 May 2008

ခ်င္းမုိင္။ ။ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာတြင္ ျဖစ္ပြါးခဲ့ေသာ အဖ်က္စြမ္းအား ႀကီးမားလွသည့္ ငလ်င္လႈပ္မႈႏွင့္ ဆူနာမီ ေရလိႈင္းလံုးႀကီးတို႔ ရိုက္ခတ္အၿပီးတြင္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ အာေခ်ရွိ ဆယ္စုႏွစ္ ၃ ခုၾကာ ပဋိပကၡမွာ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရ လ်င္ျမန္စြာပင္ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖတရပ္ကို ရရွိခဲ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ သဘာဝ ကပ္ေဘး အႏၱရာယ္မ်ားသည္ ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းအတြက္ လမ္းခင္း ေပးႏိုင္သည္ ဟူေသာ အျမင္ကို ေထာက္ခံသူမ်ား စိတ္ဝင္စားသူမ်ား မ်ားျပားလာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ အာေခ် အျဖစ္အပ်က္ႏွင့္ ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အျဖစ္အပ်က္တို႔က ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ နာဂစ္ဆိုင္ကလံုး ဝင္ေရာက္ ဖ်က္ဆီးမႈအၿပီး ျမန္မာျပည္၏ ျပႆနာမ်ားကို အဆိုပါ ဆိုင္ကလံုး မုန္တုိင္းက အေထာက္အကူျပဳ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္မည္ဟု အေကာင္းဘက္က ေမွ်ာ္လင့္ရမည္မွာ အလားအလာ အလြန္နည္းလွသည္။


ဤအေၾကာင္း အျခား ေလ့လာခ်က္ အေျမာက္အျမား ႏွင့္ disasterdiplomacy.org မွ ေလ့လာခ်က္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ သဘာဝ ေဘးအႏၱရာယ္မ်ားသည္ ျပႆနာအတြက္ အေျဖကို ရွာေပးသည္ထက္ ျပႆနာ အေျဖရွာေရး အစီအစဥ္ ပ်က္ျပား သြားေစခဲ့သည္ကိုသာ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ေဖၚျပေနသည္ ဆိုသည္ကို နီးနီးကပ္ကပ္ ၂ဝဝ၄ ဆူနာမီအၿပီး သီရိလကၤာ ျပႆနာကို ၾကည့္လွ်င္ သိႏိုင္သည္။ အာေခ်မွာပင္လွ်င္ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖတရပ္ ရလာရန္ အလားအလာ ရွိသည္ကိုပင္ အင္ဒိုနီးရွား အစိုးရ တပ္ဖြဲ႔မ်ား (TNI) က ဆူနာမီေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ သူ႔ရန္သူမ်ားကို အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားဟု စြပ္စြဲၿပီး စစ္ေရးအရ ထိုးစစ္မ်ား ဆက္တိုက္လုပ္ခဲ့သည္။

အာေခ်ျဖစ္ရပ္တြင္ အဓိကဇာတ္လိုက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အာေခ် လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈ (GAM) ႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွား အစိုးရတို႔သည္ ေတြ႔ဆံုၫႇိႏိႈင္းေရးႏွင့္ ျဖန္ေျဖေရးတို႔အတြက္ ဆူနာမီ မလာခင္ကပင္ စတင္ေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ၂၆ ဒီဇင္ဘာ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ဆူနာမီ လိႈင္းလံုးမ်ား မလာခင္ ျပႆနာ အေျဖရေရးအတြက္ ဘာမွ ေရေရရာရာ မရွိေသးေသာ္လည္း ျပႆနာ အေျဖရွာေရးအတြက္ ျပင္ဆင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ခ်မွတ္ထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

ျမန္မာျပည္၏ အေျခအေနမွာမူ တမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ယခု က်င္းပမည့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အတည္ျပဳေရး ျပည္လံုးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲသည္ တိုင္းျပည္ အေျခအေန ေရွ႔တလွမ္း တက္ႏိုင္မည့္ အေျခအေန အေနအထားတရပ္တြင္ က်င္းပရျခင္း မဟုတ္။ စစ္အစိုးရ ႏွင့္ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ဘက္ကလည္း ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းေရးအတြက္ ေလာေလာဆယ္ သေဘာတူ ျပင္ဆင္ထားၿပီးသားမရွိ။ ကုလ အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥတာ အီဗရာဟင္ ဂမ္ဘာရီ၏ ႀကိဳးပန္းမႈ မွန္သမွ်မွာလည္း အေကာင္အထည္မေပၚ ရပ္ဆိုင္းေနၿပီ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ျပင္ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ဆူနာမီ ရိုက္ခတ္စဥ္က စာရင္းအင္း ကိန္းဂဏန္းမ်ား သက္သက္ကိုသာ ၾကည့္လွ်င္ အာေခ်တြင္ ႏိုင္ငံေရး အေျဖတရပ္ ရေရးအတြက္ အားထုတ္ရန္ မည္သို႔ မက္လံုးမ်ား ရွိသည္ဆိုျခင္းမွာ မေတြးတတ္ေအာင္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဆူနာမီ မတိုင္ခင္က အာေခ်လူဦးေရမွာ ၄.၂ သန္း ရွိသည္။ ဆူနာမီေၾကာင့္ ၁၇ဝဝဝဝ မွ၂၃ဝဝဝဝ ေသဆံုး ခဲ့ရသည္။ ေနာက္ထပ္ ၅ သိန္းမွ် အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ဤကိန္းဂဏန္းသည္ အာေခ်လူဦးေရ၏ ၄% မွ ၅.၄% ထိ ေသဆံုးခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ၿပီး အိုးမဲအိမ္မဲ့ ျဖစ္ရသူေပါင္းမွာ ၁၂% မွ်အထိ ရွိသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံကေတာ့ အာေခ်ေလာက္ လူႏွင့္ပစၥည္းဥစၥာ ဆံုးရံႈးမႈ မႀကီးမားႏိုင္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ နာဂစ္ ဆိုင္ကလံုးေၾကာင့္ မည္မွ် ထိခိုက္ေသေၾက ပ်က္စီးၾကမည္ ဆိုသည္ကို သိရွိရန္ ေစာေနပါေသးသည္။ လာမည့္ ရက္အနည္း ငယ္၊ ရက္သတၱပတ္ အနည္းငယ္အတြင္းတြင္ ထိခုိက္ပ်က္စီး ေသဆံုးမႈ သတင္းမ်ား တဟုန္ထိုး ထိုးတက္ လာႏိုင္ပါသည္။ အာေခ်တြင္ ဆံုးရႈံးခဲ့ေသာ အေသအေပ်ာက္ အပ်က္အစီး ႏံႈးထားမ်ားအတိုင္းသာ ထိခိုက္ ပ်က္စီးခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာလူမ်ဳိး ၁.၉ သန္းမွ ၂.၆ သန္းအထိ ေသဆံုးခဲ့မည္ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ထပ္ ၅.၆ သန္း အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။

စစ္ေရးအရၾကည့္လွ်င္ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ဆူနာမီသည္ အစိုးရတပ္ TNI ႏွင့္ သူပုန္တပ္ GAM တို႔ ႏွစ္ခုစလံုး၏ အာေခ် တြင္ စစ္ဆင္ တိုက္ခိုက္ႏိုင္စြမ္းကို ကာလတုိ တခုအထိ ထိခိုက္ေစခဲ့သည္။ ပိုအေရးႀကီးသည့္ အခ်က္မွာ ဆူနာမီမတိုင္ခင္ ၂ ႏွစ္အတြင္း သူပုန္တပ္၏ တပ္ဖြဲ႔အင္အား ၂၅% အထိ ဆံုးရံႈးခဲ့ၿပီး အေရးပါသည့္ အဓိက တပ္မႉးမ်ားပါ က်ဆံုးခဲ့ရသည္။ တိုတိုေျပာရလွ်င္ GAM ၏ လူအင္အားမွာ ဆူနာမီ ရိုက္ခတ္ခံရသည့္ အခ်ိန္တြင္ ေျပာပေလာက္ေအာင္ မရွိေတာ့ဘဲ ဆူနာမီ မတိုင္ခင္ကပင္ ပဋိပကၡမွ ထြက္ေပါက္ရေရးအတြက္ လမ္းစ ရွာေဖြေနခဲ့သည္ဟု သံုးသပ္သူ အမ်ားက ေျပာဆိုၾကသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္ပြါးခဲ့သည္မွာ ၇ လရွိၿပီ ျဖစ္သည္။ အစိုးရ၏ လက္ရွိေပၚလစီ မူဝါဒမ်ားကို ခုခံ ဆန္႔က်င္ေနၾကသည့္ အင္အားႏွင့္ အေရးေတာ္ပံုဘက္ကို အေကာင္းျမင္ဘက္က ၾကည့္ႏိုင္ရန္ လမ္းစမ်ား ေပၚေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ သံတမန္ေရးႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးတို႔ အေၾကာင္းေျပာလွ်င္ အဓိက အခက္အခဲ အတားအဆီးမွာ စစ္အစိုးရ ကစားပြဲဝိုင္းသို႔ လာရန္ ျငင္းဆန္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ နာဂစ္ဆိုင္ကလံုးေၾကာင့္ အစိုးရတပ္ဖြဲ႔တြင္ အႀကီးအက်ယ္ အထိနာၿပီး ထိုသို႔ စားပြဲဝိုင္းသို႔ လာရန္ တြန္းပို႔လိုက္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရန္မွာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ဘြယ္မရွိ။ အာေခ်မွာသာ အစိုးရတပ္ဘက္က စစ္သား ၂၇ဝဝ ေသဆံုးခဲ့ၿပီး သူ၏ ကမ္းရိုးတန္းတေလွ်ာက္ စစ္ဆင္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား အားလံုး ပ်က္သုဥ္းသြားခဲ့ရသည္။ (သူပုန္ဘက္ကမူ ၇ဝ သာ ေသသည္) ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား သိသိသာသာ တိုးတက္မႈ ရရွိရန္ လိုအပ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအရ အေလွ်ာ့ေပး လိုက္ေလ်ာမႈမ်ား သူပုန္ဘက္မွ လုပ္လာရန္သာ ေမွ်ာ္လင့္အားထား ေနရသည္။

၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းတြင္ အာေခ်သို႔ ႏိုင္ငံတကာမွ အကူအညီေပးေရး လုပ္သားမ်ားႏွင့္ ကယ္ဆယ္ေရး ပစၥည္းမ်ား အလံုးအရင္းႏွင့္ ေရာက္လာသည္။ အာေခ် ပဋိပကၡသည္ ႏိုင္ငံတကာ ျပႆနာ အဆင့္အတန္း တရပ္ဆီသို႔ ေရာက္သြားသည္။ ဤကပ္ေဘး ဒုကၡႀကီးက ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေရး ဇာတ္ဆရာ အားလံုးကို သူတုိ႔၏ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား၊ အက်ဳိးစီးပြါးမ်ား အားလံုးကို က်င့္ဝတ္အရ ေထာက္ထား၍ ေလွ်ာ့ခ်ေစလိုက္သည္။

ႏိုင္ငံတကာမွ ကယ္ဆယ္ေရး ပစၥည္းမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားထံသို႔ တင္ပို႔လွ်င္လည္း ႏိုင္ငံတကာမွ အကူအညီေပးေရး လုပ္သားမ်ား ပါမည္မဟုတ္။ ႏိုင္ငံတကာ မီဒီယာမ်ား ဝင္ေရာက္ ေလ့လာခြင့္ ရလိမ့္မည္လည္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ့ ပဋိပကၡတြင္မူ သူတို႔တုိက္ပြဲ အေရးေတာ္ပံု သက္သက္ကိုသာ ၾကည့္ၾက လုပ္ၾကသည့္ အစဥ္အလာ ရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ အဓိက ဒီမိုကေရစီ အတိုက္အခံမ်ားဘက္က ျဖစ္သည္။ ယခုလို ဆုိင္ကလုန္း မုန္တိုင္းႀကီး တိုက္ခတ္ အၿပီးတြင္ လူအမ်ားအတြက္ စဥ္းစား၍ အတုိက္အခံတို႔ဘက္မွ သူတို႔၏ ရပ္တည္ခ်က္ကို နဲနဲေလွ်ာ့၍ အတိုက္အခံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အတူတကြ စုစည္းလာၾကဘို႔ ဆိုသည္မွာ စဥ္းစားရခက္လွသည္။

ႏွစ္ ၃ဝ ၾကာ အာေခ်၌ အစုိးရဘက္က ရန္ျပဳ တိုကိခိုက္မႈမ်ား လုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ကပ္ေဘးဒုကၡႀကီး က်အၿပီး လအနည္းငယ္ အတြင္းမွာပင္ ၈ဝ% မွ်ေသာ အာေခ်ျပည္သူမ်ားက အင္ဒိုနီးရွား အစိုးရ၏ ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အေကာင္းျမင္ ႀကဳိဆုိခဲ့ၾကသည္။

ဆင္းရဲမြဲေတ အထီးက်န္ျဖစ္ကာ လူမႈေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အကုန္အက် ခံေလ့မရွိသည့္ စစ္အစိုးရကိုမူ ထုိသို႔ ၈ဝ% မွ်ေသာ ျမန္မာျပည္လူထုႀကီးက ေထာက္ခံ ႀကဳိဆိုဘြယ္လည္း မရွိ၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ စစ္တပ္၏ ပါဝင္ပတ္သက္မႈကို အေကာင္းျမင္ဘြယ္လည္း မရွိပါ။

အဆံုးတြင္ နာဂစ္ဆိုင္ကလံုး မုန္တိုင္းအၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကပ္ေဘးဒုကၡ သံတမန္ေရး ေအာင္ျမင္မႈရရန္ အေျခခံ အတားအဆီး အခက္အခဲမ်ား ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္က အာေခ်တြင္မူ ထိုအေၾကာင္းအခ်က္မ်ား မရွိ။

အာေခ်ကပ္ေဘးသည္ ေဒသဆိုင္ရာ အၾကပ္အတည္းသာ ျဖစ္သည္။ အင္ဒိုနီးရွား လူဦးေရ စုစုေပါင္း၏ ၂% မွ်သာ ပါဝင္ေနသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကဲ့သို႔ အမ်ဳိးသားေရး ျပႆနာႀကီးမဟုတ္။ နာဂစ္ေလမုန္တိုင္းက ျမန္မာျပည္သူ တရပ္လံုးကို ေျခာက္ျခား တုန္လႈပ္သြားေစႏိုင္ပါ့မလား။

အာေခ်တြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ ဆန္႔က်င္ ပုန္ကန္မႈမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရး ပါတီ အမ်ားအျပား ေတာင္းဆိုေနၾကသလို အင္ဒိုနီးရွား အစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်ရန္၊ အမ်ဳိးသား လကၡဏာေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲမ်ား အႀကီးအက်ယ္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္ေပးရန္ ေတာင္းဆုိ လႈပ္ရွားေနၾကသည္ မဟုတ္ပါ။ ထို႔ ျပင္ GAM တို႔က အင္ဒိုနီးရွား အစိုးရႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရရန္အတြက္ လြတ္လပ္ေရး ေတာင္းဆိုမႈကို မေတာင္းဆိုေတာ့ျခင္း အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေရးအရ လိုက္ေလ်ာမႈ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ GAM တို႔က လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ အတြင္းသို႔သာ လာေရာက္ ပူးေပါင္း လက္တြဲခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ပဋိပကၡမွာမူ ေသာင္မတင္ေရမက် ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနမွ လြတ္ေျမာက္၍ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးသို႔ အေရာက္သြားႏိုင္ရန္ သက္ဆိုင္ရာ ဘက္အသီးသီး၏ အေလွ်ာ့ေပး လိုက္ေလ်ာရန္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားသည္ ဂ်ကာတာႏွင့္ GAM အၾကား ျဖစ္ပြါးခဲ့သည္မ်ားႏွင့္ မတူ။ အေရးႀကီးသည့္ အခ်က္မွာ ထိုလိုက္ေလ်ာမႈ အားလံုးသည္ ဘက္အသီးသီးက လိုအပ္ေသာ အရာမ်ား ျဖစ္ရန္လိုျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

နာဂစ္ ေလမုန္တုိင္းအၿပီး ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေပၚေပါက္လာရန္ အစိုးရႏွင့္ အတိုက္အခံတို႔ ဘက္က မိမိတို႔၏ မည္သည့္ ေတာင္းဆိုခ်က္၊ ရပ္တည္ခ်က္တို႔ကို စြန္႔လႊတ္ရန္ ဆႏၵရွိၾကပါသနည္း။ အတိုက္အခံမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီတုိက္ပြဲ ဝင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက လက္ရွိအစိုးရ၊ စစ္တပ္တို႔ထဲတြင္ ဝင္ေရာက္ ပါဝင္ထမ္းရြက္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား။

သို႔ေသာ္ ဆူနာမီ လိႈင္းလံုးႀကီးမ်ား အေဝးပင္လယ္ျပင္ တေနရာတြင္သာ ရွိေနေသးသည့္ အခ်ိန္တြင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ နာဂစ္မုန္တိုင္း အၿပီးတြင္မူ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အတူတကြ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ စစ္တပ္ႏွင့္ အတိုက္အခံ တို႔ ႏွစ္ဘက္စလံုး အတူတကြ ဆံုစည္း ပူးေပါင္းႏိုင္ၾကေစရန္ အခြင့္အေရးေကာင္းႀကီးတရပ္ ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ဤအခ်က္သည္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရး ျဖစ္စဥ္အတြက္ ေသးငယ္ေသာ အစပ်ဳိး ေျခလွမ္းတရပ္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အလုပ္ ျဖစ္ေသာ ဆက္ဆံေရးတရပ္ ရရွိၿပီဆုိသည္ကို ျပသႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။ ဤဆက္ဆံေရးက တေန႔တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကမ္းရိုးတမ္းသို႔ ရိုက္ခတ္ၿပီး စုစည္းညီညြတ္၍ ပဋိပကၡ ကင္းရွင္းသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေမြးဖြားေပးပါလိမ့္မည္။

Source

No comments: