Friday, October 24, 2008

ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္းႏွင့္ ျမန္မာ့အနာဂါတ္

ဂ်ဳိးဇက္ ေဘာလ္

တကမၻာလံုး ေယာက္ယက္ခတ္ေနေသာ လက္ရွိ ဘ႑ာေရးအၾကပ္အတည္း မည္သို႔ အဆံုးသတ္မည္ကို မသိရေသးေသာ္လည္း တိုင္းျပည္၏ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အလားအလာႏွင့္ လမ္းေၾကာင္းမ်ားကိုမူ ျမန္မာ့အနာဂါတ္အတြက္ တန္ဘိုးရွိလွေသာ သင္ခန္းစာမ်ား ရယူႏိုင္ပါသည္။

ဆိုဗီယက္ယူနီယံ မီးမွိတ္သြားခ်ိန္တြင္ ပဏၰိတမ်ားႏွင့္ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္သူမ်ားက အမိန္႔ေပး စီးပြါးေရးစနစ္ က်ဆံုးသြားၿပီဟု အလ်င္အျမန္ ေကာက္ခ်က္ ဆြဲလိုက္ၾကသည္။ တခ်ိန္တည္းတြင္ အရင္းရွင္စနစ္၏ စီးပြါးေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ပံုစံ၊ အထူးသျဖင့္ ဝါရွင္တန္အၾကိဳက္ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးသည့္ ပံုစံကို ဝိုင္းဝန္း ခ်ီးက်ဴးေထာပနာ ျပဳၾကသည္။

ထို႔ေနာက္ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ အာရွဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္းက ဆိုးလ္မွ ဂ်ကာတာအထိ ဝင္ေရာက္႐ိုက္ခတ္ ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္သည္။ အာရွက်ားမ်ား၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ပံုစံမ်ားသည္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ ပံုစံမ်ားႏွင့္ တတန္းတည္း ထား၍မရေၾကာင္း ကမၻာၾကီးက ၾကားနာ မွတ္သားလိုက္ရျပန္သည္။ အာရွတန္ဘိုး ဆိုသည္မ်ားကိုလည္း လူ႔အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားက အၾကီးအက်ယ္ ဝိုင္းဝန္း တိုက္ခိုက္ၾကျပန္သည္။ ထိုအခ်ိန္က မရႈမလွ ျဖစ္သြားသည့္ အာရွတိုက္၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ပံုစံမ်ား ဖြဲ႔စည္းျဖစ္ေပၚမႈကိုလည္း အာရွတန္ဘိုးဆိုေသာ အရာႏွင့္ ကမန္းကတန္း ဆက္စပ္ထားလိုက္ျပန္သည္။

တိုတိုေျပာရလွ်င္ စီးပါြးေရး အၾကပ္အတည္းမ်ားသည္ သမိုင္းစဥ္အရပင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၏ တစံုတရာေသာ စနစ္တရပ္ကို လက္ခံေစရန္ႏွင့္ တရားဝင္မႈကို ေပးအပ္ခဲ့ၿပီး အျခားတပါးေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ားႏွင့္ မၾကာခဏပင္ ဘ႑ာေရးႏွင့္ ဘာမွမဆိုင္ေသာ တန္ဘိုးမ်ားကိုလည္း ျငင္းဆန္ေစခဲ့သည္။ ဤတရားဝင္မႈဆိုသည္က “အႏိုင္ရရွိသူမ်ား” ဟု ထင္ျမင္ ေနသူမ်ား၏ ၾသဇာအာဏာကို က်ယ္ျပန္႔လာေစခဲ့ၿပီး၊ တကမၻာလံုး မဟုတ္လွ်င္ေတာင္မွ ေဒသတြင္း စီးပြါးေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရး ခ်ဥ္းကပ္မႈ လားရာကို ပံုသြင္းေပးခဲ့သည္။

ယခုလို ဘ႑ာေရး ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္မႈ၏ ဂယက္က ကမၻာတဝွမ္း အဓိက ေစ်းကြက္ၾကီးမ်ား၌ အရွိန္မေသေသးခ်ိန္တြင္ အလုပ္ျဖစ္ပံု မရေတာ့ေသာ ဘ႑ာေရးစနစ္မွာ ဘ႑ာေရး အေျမာ္အျမင္ နည္းပါးမႈႏွင့္ ၾကီးၾကပ္မႈ ေလ်ာ့နည္းသည့္ အေမရိကန္ ဘ႑ာေရး စနစ္ကိုသာ နီးနီးကပ္ကပ္ လက္ၫိႇဳးထိုးျပစရာ ရွိေနသည္။

ဤညစ္ေထး စြန္းေပသြားၿပီျဖစ္သည့္ ပုဂၢလိက တဦးခ်င္းဗဟိုျပဳ စီးပြါးေရး တိုးတက္မႈပံုစံကို အစားထိုးရန္ ဝင္လာသည့္ ပံုစံတရပ္မွာ တ႐ုတ္ျပည္က ရပ္ခံေပးေနသည့္ စီးပြါးေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရး မူဝါဒတြင္ ပုဂၢလိကႏွင့္ အမ်ားပိုင္ က႑ႏွစ္ရပ္ အၾကား သဟဇာတျဖစ္သည့္ ဆက္ဆံေရးကို ရွာၾကံေနသည့္ လက္ေတြ႔က်ေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈပံုစံ ျဖစ္သည္။ အႏွစ္သာရ အားျဖင့္ စီးပြါးေရးက႑တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခန္းက႑ကို ပိုမိုေပးအပ္သည့္ပံုစံ ျဖစ္သည္။

ဆိုဗီယက္ အင္ပိုင္ရာ ပ်က္သုဥ္းအၿပီး ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္ ကမၻာ့ေငြေၾကးရံပံုေငြအဖြဲ႔ (IMF) က ေဟာၾကားေနခဲ့သည့္ လြတ္လပ္ေသာ ေစ်းကြက္မ်ား ဆိုသည့္အယူအဆ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ စီးပြါးေရး နယ္ပယ္တြင္ တြင္က်ယ္ေနခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈကို အေမွ်ာ္ၾကီး ေမွ်ာ္ေနခဲ့ၾကသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား၌လည္း “ရွိမွန္း မသိသာေသာ အစိုးရသည္ အစိုးရေကာင္း” ဟူေသာ အယူအဆမွာ တြင္က်ယ္လာခဲ့သည္။ ယခုေတာ့ အစိုးရဌာနမ်ား အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ပိုမိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ လိုအပ္သည္ဟူေသာ သတင္းစကားက ပိုမို ထင္ရွားလာျပန္သည္။ ယင္းသည္ ယခင္ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းက ဝါရွင္တန္ လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ မၾကံအပ္မစည္ရာ ျဖစ္ခဲ့ေသာ အယူအဆတရပ္ ျဖစ္သည္။

၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္သည္လည္း နားလည္မႈ လြဲမွားခဲ့ေသာ အဒမ္စမစ္၏ မျမင္ရေသာလက္ ဟု ေျပာဆိုခဲ့သည့္ႏွစ္လိုပင္ ေနာက္တၾကိမ္ ျပန္လည္ ငဲ့ေစာင္းၾကည့္ၾကရမည့္ႏွစ္ ျဖစ္လာႏိုင္လိမ့္ဦးမည္၊ ဤမျမင္ရေသာလက္ ဟူသည့္ အယူအဆ က အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈပံုစံမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ထူးျခား ဆန္းျပားမႈတရပ္ကို ၾကာရွည္စြာ ကတဲကပင္ အားျဖည့္ေပးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဤမျမင္ရေသာလက္သည္ အားလံုးကို ျမင္ႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာပိုင္မ်ား၏ မ်က္စိေအာက္တြင္ က်ေရာက္ေနေသာ အရာသာ ျဖစ္သည္။

အာရွတိုက္၏ လူမမာၾကီး မဟုတ္ေတာ့

ဖူယီဆိုေသာ ၂ ႏွစ္သား လူမမယ္ေလး တေယာက္က တ႐ုတ္ျပည္ ထီးနန္းကို သိမ္းပိုက္စိုးစံခဲ့သည့္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္တရာ တိတိက တ႐ုတ္ျပည္ၾကီးကို “အာရွတိုက္၏ လူမမာၾကီး” ဟု သိခဲ့ၾကသည္။ တိုင္းျပည္၏ စီးပြါးေရးမွာ အပိုင္းပိုင္း အျပတ္ျပတ္ ျဖစ္ေနၿပီး၊ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြါးႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း ျပဳသမွ် ႏုခဲ့ရသည့္ဘဝ ျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ ထိုသို႔ မဟုတ္ေတာ့။

ယခုလို အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ ေနာက္ဆံုးဘ႑ာေရး ၿပိဳလဲဆံုးရံႈးမႈၾကီး မျဖစ္မီကပင္ ေနာက္ႏွစ္ ၂ဝ အတြင္း တ႐ုတ္ျပည္က အေမရိကန္ စီးပြါးေရးကို ေက်ာ္တက္သြားလိမ့္မည္ဟု ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္သူအမ်ားက ခန္႔မွန္း ေျပာဆိုခဲ့ၾကသည္။

တကမၻာလံုး စီးပြါးေရး အလားအလာ မေကာင္းခ်ိန္၌ က်င္းပခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံတကာ ေငြေၾကးရံပံုေငြအဖြဲ႔ (IMF) ၏ ယခုလ အတြင္းက်င္းပခဲ့သည့္ အေရးေပၚ အစည္းအေဝးတြင္ တ႐ုတ္ျပည္၏ စီးပြါးေရး တိုးတက္မႈႏံႈးမွာ ေနာက္ႏွစ္တြင္ ၁ဝ% ရွိ လိမ့္မည္ဟု ခန္႔မွန္း ေၾကျငာခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွာမူ အၾကီးအက်ယ္ စီးပြါးေရး က်ဆင္းႏိုင္ေျခ ရွိေနသည့္ အေျခအေနမွ ႐ုန္းထြက္ႏိုင္ရန္ မနဲ ၾကိဳးပန္းေနရသည္။ ဤတ႐ုတ္ျပည္အတြက္ ခန္႔မွန္းခ်က္သည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအတြင္း အနိမ့္ဆံုး ခန္႔မွန္း တြက္ဆခ်က္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရ အေတာ္ေလး တပန္းသာသည့္ အေျခအေနကို ကိုယ္စား ျပဳႏိုင္ပါေသးသည္။

တ႐ုတ္ျပည္သည္ ကမၻာေပၚ၌ ေဒၚလာ ၁၈၁ဝ ဘီလီယံျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားအရံေငြေၾကး အမ်ားဆံုးရွိေသာ ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာလကပင္ Standard and Poor က တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ေႂကြးၿမီျပန္ဆပ္ႏိုင္သည့္ အဆင့္အတန္းကို ယခင္ A မွ A+ သို႔ တိုးျမႇင့္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ ယင္းသည္ တိုင္းျပည္၏ “ထူးျခားသည့္” စီးပြါးေရး အလားအလာႏွင့္ ခိုင္မာ ေတာင့္တင္းသည့္ ဘ႑ာေရး အေျခအေနကို အသိအမွတ္ ျပဳလိုက္ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

ဤတ႐ုတ္ျပည္ႏွင့္ တ႐ုတ္စီးပါြးေရးအေပၚ ခန္႔မွန္း တြက္ဆခ်က္မ်ားကို မၾကာေသးခင္ ရက္သတၱပတ္မ်ားအတြင္း ရွန္ဟဲ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္း ေစ်းကြက္၌ ေစ်းက်ဆင္းမႈမ်ား ျဖစ္ေနစဥ္မွာပင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အေရးပါသည့္ ျခားနားခ်က္မွာ ေစ်းကြက္အတြင္း အႏႈတ္လကၡဏာ ေဆာင္သည့္ စီးပြါးေရး ထိခိုက္မႈမ်ားကို ပင္လယ္ရပ္ျခားမွ ျပႆနာမ်ားအေပၚ ျပန္လည္ တည့္မတ္ျပင္ဆင္ေပးသည့္ ကိစၥမ်ားအျဖစ္သာ ေလ့လာသံုးသပ္သူမ်ားက ရႈျမင္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ျပည္ၾကီး၏ ျပည္တြင္းဘ႑ာေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ စီးပြါးေရး အေဆာက္အအံုမ်ား၏ ျပႆနာအျဖစ္ မျမင္ခဲ့ၾကေပ။

"ကမၻာတဝွမ္းလံုးကို ၾကည့္လိုက္ရင္ တ႐ုတ္ျပည္က အေျခအေန အေတာ္ကေလး ေကာင္းေနတယ္၊ အေမရိကန္က မေကာင္းဘူး" ဟု ပီတာဆန္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စီးပြါးေရး အင္စတီက်ဳ (Peterson Institute for International Economics) ၏ ဒါရိုက္တာ စီဖရက္ဘာဂ္စတင္း (C. Fred Bergsten) က ယခုလ အေစာပိုင္းတြင္ မွတ္ခ်က္ခ် ေျပာၾကားခဲ့သည္။

တ႐ုတ္ျပည္၏ စီးပြါးေရး အေျခအေနက ယခုလို ကမၻာ့စီးပြါးေရး တရပ္လံုး ေရွ႔ဆက္ ေလွ်ာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေရွ႔ေဆာင္ လမ္းျပျဖစ္လာႏိုင္မည့္ အလားအလာမ်ား ျပသေနခ်ိန္တြင္ သံတမန္မ်ားေရာ၊ ေငြေၾကး ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားကပါ ဤေလွၾကီးေပၚ အမွီလိုက္ႏိုင္ေရး လံုးပန္းလာၾကသည္။

ယခုလို စီးပြါးေရးမ်ား စုတ္ျပတ္သတ္သြားေစႏိုင္သည့္ အကြဲေၾကာင္း အစအနအမ်ားအျပားကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ကတဲက ပထမဆံုးအၾကိမ္ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ေတြ႔လာခဲ့ၾကခ်ိန္မွာပင္ ၾသစေၾတလ်ႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားေရး မူဝါဒမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ႏွင့္ ခိုင္ၿမဲေသာ ဆက္ဆံေရး ထူေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအေပၚ အေျခစိုက္ထားခဲ့သည္။

"တ႐ုတ္ျပည္ဟာ သူ႔အမ်ဳိးသားေရး အက်ဳိးစီးပြါးအတြက္ဘဲ စီးပြါးေရး တိုးတက္မႈကို ခိုင္မာေတာင့္တင္းေအာင္ ဆက္ၿပီး အတင္း တြန္းလုပ္လိမ့္မယ္။ ဒါဟာ ၾသစေၾတလ်လို ႏိုင္ငံမ်ဳိးေတြအတြက္လဲ ေကာင္းတာပါဘဲ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ တ႐ုတ္ျပည္ဟာ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ အဓိက ကုန္သြယ္ဘက္ႏိုင္ငံေလ" ဟု ၾသစေၾတလ် ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ကီဗင္ရပ္ဒ္ (Kevin Rudd) က တိုးလွ်ဳိး ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ထိုအေတာအတြင္း အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးရံပံုေငြအဖြဲ႔ (IMF) ၏ ဒါရိုက္တာေဟာင္း Michel Camdessus က မၾကာေသးခင္ကပင္ အာရွတိုက္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ "ယခုအခါတြင္ သင္တို႔ အာရွႏိုင္ငံမ်ားသည္ ကမၻာၾကီး၏ ၿမီရွင္ ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္လာၾကၿပီ" ဟု ထုတ္ေဖၚ ေၾကျငာခဲ့သည္။ ထိုၿမီရွင္ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ အၾကီးဆံုး ၿမီရွင္ႏိုင္ငံမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးေလာ၊ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးေလာ

ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးဆိုသည္မွာ အျပန္အလွန္ သီးသန္႔ျဖစ္ေနသည့္ အယူအဆမ်ား မဟုတ္ဆိုသည္ကို ေသခ်ာဘို႔ လိုသည္။ သို႔ေသာ္ လာမည့္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားအတြင္း မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ား အေနႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားကို ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္ရာတြင္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးဆိုသည့္ ျပႆနာကို ပိုမို ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္လာၾကသည္ကို ေတြ႔ၾကရလိမ့္မည္။

ေဂ်ာ့ဘုရွ္က လြန္ခဲ့ေသာ ၈ ႏွစ္က အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ သမတရာထူးကို ယူခဲ့စဥ္က ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး အယူအဆကို အလြန္မုန္းတီးသူအျဖစ္ သူနာမည္ၾကီးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ သက္တမ္း ၂ ခုၾကာမွ် တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ၿပီးေသာအခါ သူ႔သမတ သက္တမ္း၏ အေမြအျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းသည္ အခ်က္အျခာက်ေသာ ေနရာတြင္ ရွိေနသည္။ ဤမူဝါဒသည္ ေနာက္ႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ သမတ ရာထူးလႊဲေျပာင္းခ်ိန္တြင္ ဘဲဥပံုခန္းမ၌ မည္သူ ေရာက္လာလာ ဆက္လက္ ရွင္သန္ႏိုင္ဖြယ္ မရွိပါ။

ဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္း နက္ရိႈင္းမည့္ အလားအလာသည္ ေျမာက္အေမရိကႏွင့္ ဥေရာပရွိ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ သီးျခား အသိအျမင္ရွိေသာ ႏိုင္ငံျခားေရး မူဝါဒမ်ား ျမႇင့္တင္ရန္ ခံႏိုင္ရည္မရွိသည့္ ႏိုင္ငံမ်ား၌ ျပႆနာ အေတာ္ၾကီးက်ယ္လိမ့္မည္။ ဘ႑ာေရး စြမ္းေဆာင္ရည္ က်ဆင္း ေပ်ာက္ကြယ္ေနျခင္းက ဘ႑ာေရး အရင္းအႏွီး အေျမာက္အျမားကို ဆံုးရံႈးေစလိမ့္မည္။ ယင္းအခ်က္က ျပည္တြင္းေရြးေကာက္ပြဲမ်ားႏွင့္ ပိုမို ဆက္စပ္သြားမိေစၿပီး၊ အမ်ဳိးသားေရး၊ ျပည္တြင္း စီးပြါးေရးစေသာ ျပႆနာမ်ားႏွင့္ တိုက္ရိုက္ ဆက္စပ္ေနေသာ မူဝါဒမ်ားထက္ ဤသို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး ကိစၥကို ပိုမို ဦးစားေပးမိသည့္ ေရြးေကာက္ခံ ႏိုင္ငံေရးသမား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ပိုမို ေဝဘန္လာၾကလိမ့္မည္။

ယင္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္စြာပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကေတာ့ ရွိလွ်င္ေတာင္မွ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္ စိတ္ဝင္စားမႈကို ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ တိန္ေရွာက္ပိန္ တက္လာၿပီး က်ယ္ျပန္႔သည့္ စီးပြါးေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မူဝါဒမ်ားကို လက္ခံ က်င့္သံုးလာကတဲက အနည္းအက်ဥ္းသာ ျပသခဲ့သည္။ ယင္းအစား အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးကို အာ႐ုံစိုက္သည့္ ႏိုင္ငံျခားေရး မူဝါဒကိုသာ လိုက္နာက်င့္သံုးခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံျခားေရး မူဝါဒမ်ား တြက္ခ်က္ရာတြင္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ အေတြးအေခၚကသာ အရာရာလႊမ္းမိုးခဲ့သည့္ ျပည္သူ႔သမတႏိုင္ငံ ထူေထာင္ခဲ့သည့္ အေစာပိုင္း ဆယ္စုႏွစ္မ်ားကႏွင့္ မတူဘဲ၊ တိန္႔ေရွာက္ပိန္ေခတ္ တ႐ုတ္ျပည္က အမ်ဳိးသားေရး အက်ဳိးစီးပြါးကိုသာ တခုတည္းနီးပါး အာ႐ုံစိုက္ခဲ့သည္။ စီးပြါးေရးအရ စဥ္းစား ေတြးေခၚမႈသည္ ပထမဆံုးႏွင့္ အခရာကိစၥရပ္ ျဖစ္သည္။

ဤခ်ဥ္းကပ္ စဥ္းစားမႈ၏ ရွင္းလင္းေသာ ဥပမာကို အာရွဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္း ၾကံဳံစဥ္က စီးပြါးေရးအရ မေရမရာ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနတြင္ ထုတ္ေဖၚ ျပသခဲ့သည္။ တ႐ုတ္က ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကယ္တင္ခဲ့သည္မွာ စီးပြါးေရး အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးသက္သက္ အျမင္ျဖင့္ ကယ္တင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရ တည္ၿငိမ္မႈ ရွိေနေစလိုသည္။ သဘာဝ သယံဇာတ လုပ္ကြက္မ်ား ရလိုသည္၊ တ႐ုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေစ်းကြက္သို႔ အလြယ္တကူ ေရာက္ရွိႏိုင္ေစရန္တို႔ ျဖစ္သည္။

အနာဂါတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ မူဝါဒဆိုင္ရာ အေရးပါေသာ အခ်က္မ်ား

ျပည္တြင္း မူဝါဒမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး ဟူေသာကိစၥ ၂ ရပ္မွာ အတူယွဥ္တြဲ တည္ရွိေနေသာအရာမ်ား ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ သာယာဝေျပာသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကို တည္ေထာင္သည့္ အမ်ဳိးသားေရး အက်ဳိးစီးပြါးကိစၥ၌ လက္ရွိဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိႏွင့္ အနာဂါတ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ရွင္းလင္း ေျပာျပႏိုင္ပါ့မလား။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေရွ႔မတိုးႏိုင္ဘဲ အီေနရသည့္ အေၾကာင္းတရပ္မွာ ႏိုင္ငံအခ်ဳိ႔၊ သို႔မဟုတ္၊ ႏုိင္ငံအုပ္စုတခု သို႔မဟုတ္၊ ႏိုင္ငံတကာ ေအဂ်င္စီတခုခုက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ယူမည့္ အေျခအေန ရွိေနသည္၊ သို႔မဟုတ္ ကာယကံေျမာက္ပင္ ဝင္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္မည့္ အႏၱရာယ္ရွိေနသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ေပၚတြင္ အေျခခံ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ေသာ စိတ္တထင့္ထင့္ ျဖစ္ေနရျခင္းမ်ဳိးကို ေလာေလာဆယ္တြင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံေရး ၾကံဆခ်က္မဆိုမွ ဖယ္ရွားပစ္ရမည္။ ယခုကတဲကပင္ အလားအလာမရွိပါ။ ျပင္ပမွ ႏိုင္ငံ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ေပးအပ္သည့္ ဘ႑ာေရး အေထာက္အပံ့သည္ ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ပင္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြါးႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္ မဟုတ္၍ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ရႈႏိုင္ေသာ အနာဂါတ္ကာလအတြင္း အလားအလာ ရွိသည့္ သင့္ေတာ္သူမ်ားအတြက္ ဤကိစၥ သည္ လက္မခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ တန္ဘိုးၾကီးလြန္းလွသည္။

လိုရင္းတိုရွင္း ေျပာရလွ်င္ အနာဂါတ္တြင္ ေပၚေပါက္လာမည့္ အာဏာရႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားသည္ အနာဂါတ္အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာပံုစံမ်ားကို ယခုကတဲက ရွာေဖြ ေဖၚထုတ္ထားရမည္။ ဤပံုစံမ်ားတြင္ အားျဖည့္ထားေသာ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးေရး ႏွင့္ ယခုလက္ရွိ ပံုစံမ်ားထက္ပို၍ အမယ္စံုေသာ ပံုစံ ၂ မ်ဳိးလံုးကို ထည့္သြင္းေပါင္းစပ္ထားဘို႔ လိုသည္။

အနာဂါတ္တြင္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး တိမ္းညႊတ္မႈမ်ဳိး ေပၚေပါက္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ စီးပြါးေရး အခြင့္အလမ္းသည္ ႏိုင္ငံျခား ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ကမၻာ့စီးပြါးေရးထဲသို႔ တေျဖးေျဖး “ျပန္လည္” ေပါင္းစည္းျခင္း တည္းဟူေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္ ဆုိသည့္အခ်က္မွာမူ ေျပာင္းလဲသြားမည္ မဟုတ္ပါ။ ဤအခ်က္ကို နားလည္လွ်င္ လက္ရွိ ဘ႑ာေရး ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္မႈအစား ျမန္မာႏုိင္ငံ အသြင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ လိုလားသူလည္းျဖစ္၊ လုိအပ္သည့္ အကူအညီမ်ားကို ဦးေဆာင္ေပးအပ္ႏိုင္သူလဲ ျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမ်ား ရွိသလားဟု ေမးလွ်င္ ရွိပါသည္ဟု ေျဖရပါမည္။ ထုိႏိုင္ငံမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေတာက္ပေသာ အနာဂါတ္တည္းဟူေသာ အလားအလာမ်ားအတြက္ အေကာင္းဆံုး ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည့္အရာမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ခိုင္မာသည့္ ဆက္ဆံေရး တည္ေဆာက္ေမြးျမဴရန္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာလွ်င္ စီးပြါးေရး အသြင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေစာေစာလုပ္ႏိုင္ေလ၊ အလားအလာေကာင္းေလ ျဖစ္သည္။

ဤသို႔လုပ္လွ်င္ ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားကို မည္သူမွ် လက္လႊတ္ဆံုးရံႈးစရာ မလုိပါ။ ျပည္သူမ်ားက တည္ရွိေနေရးအတြက္ ေသခ်ာေပါက္ ၾကိဳဆိုၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ လႈပ္ရွားေနေသာ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတရပ္၏ အၾကီးအကဲျဖစ္ေသာ ၾသစေၾတလ်ႏိုင္ငံ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ လုပ္ခဲ့ပံုကို ၾကည့္လွ်င္ သိသာသည္။ ကင္ဘာရာႏွင့္ ပီကင္းအၾကား ခိုင္မာ ၾကီးထြားလာေနသည့္ ဆက္ဆံေရး တရပ္သည္ ဒီမိုကရက္တစ္ ၾသစေၾတလ် အတြက္ အေရးပါသည္ဟု ေျပာင္အတိအလင္း ေထာက္ခံ၍ အျပဳသေဘာ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ အလားတူပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ အေမရိကန္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အေရးပါသည္။ အေမရိကန္ အာကာသ အစီအစဥ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အပါအဝင္ “အမ်ဳိးသား” ၾကိဳးပန္း အားထုတ္မႈမ်ားအတြက္ပါ အေရးပါသည္။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ျခင္း၊ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရ မသိက်ဴိးကၽြန္ ျပဳျခင္းစသည့္ မဟာဗ်ဴဟာ တရပ္သည္ အနာဂါတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အက်ဳိးစိးပြါးအတြက္ အႏၱရာယ္ေပးမည့္ မူဝါဒျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကို မၾကာခင္က တိုက္ခတ္ခဲ့သည့္ ဘ႑ာေရး ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္မႈ ေလျပင္းမုန္တိုင္းက ျပသခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကို အသိအမွတ္ျပဳရန္မွာ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သေဘာအတိုင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ကိစၥသည္ ျမန္မာျပည္သူမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြါးကိုသာ ထိထိေရာက္ေရာက္ ဦးစားေပးရမည္၊ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ တရားမမွ်တစြာ ေစာ္ကားမခံရေရးေတာ့ ျဖစ္ဘို႔လိုသည္။

( Joseph Ball ၏ Burma's future amid the global financial crisis ကို ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။)

No comments: